"Властта на гражданите ... или какво можем заедно" - купи подарък с кауза

Предаването "Властта на гражданите... или какво можем заедно" се реализира в рамките на проекта "Каузи с глас и лице", финансиран по Фонд Активни граждани България.

Социалните предприятия, предприемаческата програма Let’s Go и платформата ДарПазар, в която тези предприятия предлагат продуктите си е темата на днешното издание на предаването.

Платформата има в момента актуални мартенски кампании за популяризиране на продукти с кауза на български социални предприятия – мартенички за Баба Марта, продукти за 3 март, подаръци за 8 март. Ще научите как купувайки подаръци, дело на тези предприятия, хората подкрепят работещите в тях уязвими групи в обществото.

Събеседници по темата са Павлета Алексиева - програмен директор в Български център за нестопанско право и част от екипа на ДарПазар и Миряна Маламин Сирийски - програмен директор във Фондация „Светът на Мария“. Организацията има няколко социални предприятия, благодарение на които подкрепят хора с интелектуални затруднения да развиват своите социални и трудови умения.

По телефона се включи и секретарят на Народно читалище „Христо Ботев 1869г“ от Калофер Антоанета Първанова. Те са създали своето социално предприятие Център на Калоферската дантела. Имат уникално красиви продукти, чрез които се стремят реално да съхранят един изчезващ занаят какъвто е Калоферската дантела. И на тях ДарПазар помага в продажбите онлайн, за да стигне сътвореното от тях до повече хора.

В репортаж разказваме за работата на КаритАрт – социалното предприятие на Каритас-София, в което в момента жени-бежанки изработват мартеници. Катерина Живило, която е управител на предприятието разказва за тяхната кауза, за дейността им и за това къде могат да бъдат купени те и как ДарПазар им помага в предлагането им.

До 23 февруари може да се кандидатства за програмата по предприемачество LЕТ‘S GO

В студиото на Дарик Павлета Алексиева съобщи, че до 23 февруари е отворена за кандидатстване Програмата по предприемачество LЕТ‘S GO, чрез която се насърчават граждански сдружения да стартират социален бизнес. Формулярът за кандидатстване е кратък и лесно може да бъде изпратен, уточни тя.

Програмата е интензивна 3-месечна /от месец март до месец май/ и включва  поредица от общи и индивидуални онлайн обучителни срещи с ментори. Пред участниците, които я завършат се отваря уникалната възможност да представят своите бизнес идеи пред жури в ежегодния конкурс "Най-добър бизнес план на НПО".Тази година той ще разпредели общ награден фонд от 30 000 лева под формата на инвестиции в бизнес плановете с най-голям потенциал за развитие.

Програмата е подходяща за организации, които имат конкретна бизнес идея, която искат да разработят и стартират, но до момента не са го направили. Програмата е отворена също така и за организации, които вече развиват социално предприемачески инициативи, но искат да надградят тази си дейност с изцяло нов или допълващ продукт или услуга, за да бъдат по-конкурентни на пазара.

ДарПазар предлага продуктите на 28 социални предприятия

Павлета Алексиева разказа за ДарПазар – това е онлайн платформата на БЦНП за продукти и услуги с кауза. Там се предлага произведеното от 28 социални предприятия в страната, но платформата е отворена за всички желаещи, уточни Павлета.

Всеки продукт е свързан с човешка съдба и идея, които имат нужда от подкрепа. Има прекрасни, много качествени и красиви продукти, свързани с идващите празници – Баба Марта и Осми март, разказаха гостите в студиото.

Това е среда за здравословна конкуренция, коментира още Павлета Алексиева. Всеки продукт е обвързан с една кауза, но тя не е панделка, каузата е пропита в изработката, допълни тя.

И даде за пример уязвимите групи, които получават подкрепа с това производство, редом с малките фермери, чиято продукция в малки количества стига до клиентите също през ДарПазар. Така те освен, че успяват да продадат изработеното, имат мотив да останат там, където произвеждат, а не да се обезлюдяват цели райони.

Социални услуги без предприятия биха били като детски градини

Тройно е удовлетворението в този процес – за този, който е изработил продукта, удовлетворение за този, който го подарява и който го получава, коментира програмният директор във Фондация „Светът на Мария“ Миряна Маламин Сирийски.

„В „Светът на Мария“ вече седем години наблюдаваме как реагират тези, които работят в социалните ни предприятия – за хората с интелектуални затруднения не е достатъчно да направят нещо и да бъдат похвалени, истинска промяна, усещането, че са ценени и важни и имат принос, идва тогава когато изработеното от тях се купи“ , разказа тя.

Не могат да се развиват социални услуги без социалните предприятия, защото иначе стават детски градини – в детските градини играем на готвене, на лепене, но това е нещо много повече, допълни Миряна.

По думите й ДарПазар е място за конкуренция. „Светът на Мария“ има изработени сто модела мартеници, с огромно разнообразие – сред тях има дори и дезайнерски. Доброволки също помагат за фините детайли при изработката на мартениците. Сега правят и меденки за Осми март.

Голяма част от мартениците се правят в къщи, защото тези, които са идвали по пет пъти в дневния център на фондацията, сега успяват да го посещават максимум по веднъж.

Отвъд това, че продуктите са с кауза, те са наистина изключително качествени – с добри материали, много вложен ръчен труд, креативност и оригиналност, допълни и Павлета Алексиева.

Социално предприятие възражда калоферската дантела

За социалното предприятие Център на Калоферската дантела разказа в ефира на Дарик  Антоанета Първанова, секретар на Народно читалище „Христо Ботев 1869г“ в града. Центърът съществува от три години.

Антоанета Първанова припомни, че калоферската дантела произхожда от брюкселската и пристига в България след освобождението, когато градът е опожарен и това е една от инициативите на хората за съживяването му. Те изпращат в София на обучение Донка Шипкова и след като тя се завръща, в Калофер се открива единственото в България училище за плетене на совалкова дантела.

„Този занаят беше на изчезване в Калофер – губехме това изкуство и то не можеше да се види, но благодарения на читалището, на младия му екип и доброволците се възроди“, отбеляза Антоанета Първанова.

По думите й технологията е в цял свят е една й съща, но това което е уникално е стилът и моделите, характерният образ на дантелата, които  успяват да наложат българките. Докато за западната дантела са характерни геометрични форми, в българската  преобладават флоралните мотиви.

Освен дантели сред продуктите на Центъра са и плетени колиета, брошки, обици, както и шевици.  

Платформата създава и общност

„Да имаме обща платформа, на която да стоим заедно е много полезно, иначе всеки си има свой сайт. Но така сме общност, заедно търсим варианти, защото едно социално предприятие не може да съществува само с продажби, то винаги има ниво на уязвимост“, коментира Миряна от „Светът на Мария“.  И допълни, че често хората в тези предприятия са благодарни, ако успеят да покрият дори част от разходите си.

Гостите в студиото призоваха хората, когато избират подаръци за предстоящите празници, да разгледат продуктите с кауза. Подчертавайки, че и извън празниците има какво да бъде купено по различни повод от социалните предприятия.

КаритАрт или как жени-бежанки изработват мартеници

В репортаж в предаването разказахме и за работата на КаритАрт – социалното предприятие на Каритас София, в което работят жени-бежанки. Освен постоянния асортимент от продукти – сувенири и подаръци, в КаритАрт създават произведения по повод – мартенички, за 8 март, Великден и Коледа.

Катерина Живило, управител на КаритАрт обясни, че е трудно през последната година, защото са спрели базарите. „Имаме подкрепа от доброволци, имаме малки дарения на материали, с които да работим и още имаме фирми, които поръчват при нас и които ни подкрепят по този начин“, обяснява управителят на КаритАрт.

Повечето от жените, които идват в работилницата са бежанки. „Те имат различни умения – шият, плетат, режат, лепят. Те не могат да стигнат до пазара на труда и заради затруднението с езика – тук работят и имат малка финансова подкрепа. Освен това общуват помежду си и с екипа и това за тях е социализация. Могат да споделят и това, което умеят, а това е творчество“, казва Катерина Живило.

Сътвореното в работилниците може да бъде закупено освен на сайта на КаритАрт, в страницата им във Фейсбук и инстаграм и в ДарПазар.

Чуйте разговора в студиото на Дарик и репортажа по темата.