40 до 40 - Кирил Петков

Продължаваме с позитивните истории на отличените в третото издание на „40 до 40“. Кирил Петков е изпълнителен директор на BDC. Той е създател на Proviotic - стартираща компания - производител на вегански пробиотик, който е базиран на щам от бактериите в българското кисело мляко. Екипът му има амбицията този продукт  да навлезе на различни пазари, а през май тази година стана най-продаваната и скъпа хранителна добавка досега в Ню Йорк. Proviotic е леко изменено название на пробиотик, като V означава, че добавката е натурална, не съдържа лактоза, соя, глутен и е подходяща за вегани, вегетарианци, хора, нетолерантни към лактозата (млякото) и за всички, които искат да водят здравословен начин на живот. Кирил е още от инициаторите и преподаватели в Центъра за икономически стратегии и конкурентоспособност или т.нар. „Харвардски курсове“ в Софийския университет. Един от основателите е на гражданската платформа MoveBG, която работи активно за развитието и просперитета на България.

Днес ви представяме един българин с откритие, което със сигурност променя в момента бизнес историята на САЩ. Може да звучи малко гръмко, но е факт.

Кирил Петков е при нас. Здравей!

Кирил: Добро утро на всички!

Ти си един от “40 до 40” от третото издание на нашия проект.

Кирил: Да, благодаря Ви, че ме избрахте

Кирил е създател на Proviotic. Компанията е производител на пробиотик. Той е базиран на щам на бактериите в българското кисело мляко или така известния Lactobacillus bulgaricus, който на теб и на твоите партньори е хрумнало да го култивирате в сок от моркови. И този пробиотик успява да пребори едно чудо лоши бактерии.

Кирил: Така е.

В момента Proviotic се продава къде?

Кирил: Радвам се да кажа, че в момента се продава в 5-то авеню в Манхатън, цяла Калифорния и сега започваме в 3500 аптеки в Щатите. В Европа го продаваме в Англия, в Испания, в България, разбира се. Япония ни е следващият пазар.

Уважаеми слушатели, био и органик културата в Съединените щати е тотална мания. Това е така нали?

Кирил: Да, точно така. Всъщност, нашата иновация е базирана на българска традиция с кисело мляко. В България имаме уникалната възможност да имаме 2000 щама Lactobacillus bulgaricus. Ние сме единствената страна в света, което го има. За съжаление, много от тези bulgaricus са ни взети под някаква форма от различни страни. И ние помислихме как може тази българска бактерия да й направим нов пазар, нов ъгъл за нейното приложение, като да не се конкурираме с всички останали и да не се конкурираме на цена. В София фирмата Genesis laboratory има една от най-големите колекции на Lactobacillus bulgaricus. Професор Кондратенко преди 2 години ми подаде един от тези щамове, който е открила. Bulgaricus, традиционно, е растителна бактерия. Решихме да пробваме дали може да избиваме патогенни бактерии като Escherichia coli, Salmonella. Тя каза лично, че го е тествала срещу H. pylori- бактерията, която предизвиква язви. И ние го хванахме този щам и искахме да го пробваме в началото като биопротектор за фрешове, за сокове в Манхатън. Една фирма искаше да сложи нещо в нейния сок, което да предпазва от патогенни бактерии, а да е все пак веган, органик. Но все пак за да ни разпознае американския пазар взехме този щам и го изследвахме в Harvard medical school. Най-добрият професор в Harvard в микробиологията го тества една година.

В момента изследването е пред мен, да.

Кирил: Той след една година каза, че това е невероятен щам на bulgaricus и през живота си не е виждал такова нещо, а човекът е 35 години в Harvard. И каза, че не е виждал бактерия, която да избива едновременно патогенни бактерии, но да не влияе на добрите лактобацили, защото те се оказа, че са били близкородствени и нашата бактерия не ги закача. И той каза: “Вие сте открили нещо много по-специално от добавка към сок. Вие имате пробиотик, който потенциално може да има абсолютно здравословни ефекти не просто защото подобрява чревната флора или подобрява имунната система, а защото директно избива патогенните бактерии, които предизвикват различни болести.” Сега с професор Владимиров в ИСУЛ направихме първите човешки изпитвания срещу Helicobacter pylori и 91% от хората, които имат тази бактерия, която предизвиква язви, само след 11 дена използване на тази бактерия на proviotic успяха да бъдат изчистени без антибиотици. И тази година вкарваме цялата ни печалба в изследвания и в България, но и в Харвард, за да можем да докажем, че това не е просто една добавка на пазара, а има потенциал да измести и да промени лечението на нещо като болестта за язви, което ако успеем да го направим мисля, че не само в Манхатън и Калифорния ще се продава като би трябвало да измести много от антибиотиците в момента, които се използват за тази дейност.

И както се казва, след като тази добавка е на Пето авеню, Америка не е същата.

Кирил: Много се радвам между другото, че някои от големите звезди в Щатите като моделите на Victorias secret, момичето на корицата на Voque са ни фенове и пият proviotic. Другото, което много ми харесва e, че показва как една българска традиция, която сме си имали отпреди 4000 години с малко иновация и с работа с български учени в Софийския университет, БАН, Медицинска академия и ИСУЛ може да се развие. Показваме, че нашите учени са с големи възможности. Въпроса е, че ако ги координираме заедно, където има пазарна перспектива, те са способни да са част от иновации, които могат да променят значителни неща дори на западните пазари, където всичко се предлага.

Ти спомена за Опра Уинфри преди малко?

Кирил: Да, много се радвам, че Опра сега ще пише за нашия proviotic в нейното списание през януари.

Кажи ми колко струва това Опра да напише рецензия за proviotic.

Кирил: Радвам се да кажа, че нито един долар до този момент не сме й дали. Както Wallstreet Journal, които писаха за нас. За Wallstreet Journal историята беше също много интересна. Журналистката, която написа за нас обикновено пише много критични статии и много мрази добавките. Тя мисли, че добавките са някаква измишльотина. И какво прави? Хваща такъв продукт, слага го пред учени от добър университет и пробива дупки в историята и когато разнищи изцяло историята, публикува: ”Ето виждате ли читатели на Wallstreet Journal не бива да слушате маркетинговите кампании на тези продукти”. Попита ни дали искаме ли да напише за нас или с други думи дали сме готови да минем през този тест и аз казах да, защото Wallstreet Journal е една невероятна медийна институция в Щатите. Това би ни изстреляло бизнеса. 7 часа ни интервюира, което ме учуди. Журналистите от Wallstreet Journal са на едно наистина много високо ниво. И ни сложи пред Станфордски професори да ни питат въпроси.

Ти с какъв екип обаче отиде?

От нашия екип имахме една докторка от България, която работи в Софийския университет както и харвадския професор се намеси в последния час и половина от интервюто. Буквално имахме бои между звена и университети. И накрая на тази битка тя написа позитивна статия в Wallstreet Journal, което мисля, само че 2 български компании до този момент имаме такава статия. Радвам се, че името на България почва да се разпространява чрез малък успех на един продукт.

А ти спомена и за лечение на язва..

Кирил: В България се оказва, че 95 % от хората имат Helicobacter pylori. и когато човек е здрав имунната система побеждава тази бактерия и не се предизвиква язва. Но когато се стресира или имунната му система намалее значително, този Helicobacter почва да се развива в стомашната тъкан и предизвиква язва. До този момент всичките лечения са “нека язвата да се появи и тогава ще опитваме да се преборим с Helicobacter-а” с антибиотик, с инхибитор на протонната помпа и всякакви такива медикаменти, които се слагат след като вече язвата се е развила. В нашия случай, ако с чист bulgaricus, който е прораснат на биоморкови може да инхибираме Helicobacter pylori преди въобще да е предизвикала язва, ние сменяме лечението от постфактум на нещо, което е напълно е превантивно.

Тоест да не възникне въобще?

Кирил: В целия свят голям процент от хората имат Helicobacter pylori. Той се разпространява страшно лесно- с целувка например. Ако можем с човешките изследвания в ИСУЛ и в Харвард, които започваме тази година да докажем на голям брой пациенти, че това може да се прави. Мисля, че нашата малка българска бактерия може да има съвсем различно приложение от киселото мляко.

Най-важното в случая, според мен, освен че имате чисто ясен бизнес успех, който може да върви нагоре е, че proviotic и в момента се прави в България.

Кирил: Да, На 4-ти километър. Фирмата, която го произвежда е Genesis laboratory. Те имат може би най-голямата традиция в производство на лактобацили. Проф. Кондратенко 45 години е водила звеното за проучвания на LLB Bulgaricum. Всъщност, ние не сме направили нещо толкова специално- взехме щам, който вече се знаеше от този професор, прораснахме го на морков сок, което не е някаква невероятна производствена тайна, доказахме го в Харвард, което ни даде пък бранд, но всички заедно, плюс българските учени, който правеха развойната дейност едновременно с Харвард. Интересното беше, че някои от нещата, които се направиха тук изумиха учените от Харвард. Те не очакваха неща като сегвенцията на ДНК на нашата бактерия, която  не можа да се справи една от най-голямата компания в Холандия, която само с това се занимава, а нашите учени от Софийския университет успяха да го направят буквално за 3 седмици. Така че имаме ги мозъците, имаме и традициите малко координация и лек фокус и със сигурност пътя е през иновация. Не можем да се състезаваме с просто  добре качество. В САЩ в момента има над 2000 фирми, които правят пробиотици. Ние в момента сме с най- високата цена в Манхатън и не се бием въобще на ниво цена, бием се на ниво какво нашата бактерия прави, колко е чиста. Установихме също в добавките, че се слагат много изкуствени неща- магнезиеви стерати, силикати-продукти, които може даже да се намират в строителството и ги пълнят хапчетата, за да имат добра форма, да не се овлажняват. Ние казахме, че нашият продукт няма да има нищо друго освен био зеленчуци и добрата бактерия. Какво не сложихме вътре ни беше едно от конкурентните предимства, за което в Wallstreet Journal бяха готови да напишат, защото ние сме един от малкото продукти в тази сфера, за който се знае изцяло каква е съставката. Другото е това, че сме в Европейския съюз. Имахме някакво предимство, защото митото между САЩ и България за този продукт е 0. Второ, това, че сме сертифицирани био в България ни даде възможността да го продаваме като органик в Щатите. Последното, което откъм бранд България много ми харесва е, че човекът, който е открил бактерията е можел да я кръсти Григоров, но той е решил да го направи на България. Сега 100 г по-късно, когато ние влизаме в чуждите пазари, не е странно че от България идва нашия продукт защото той е bulgaricus, така че производството му в България не е нещо екзотично, а нещо съвсем нормално. Така че човекът ни е хвърлил възможността да използваме бранд България преди 100 години, ние сега се опитваме през иновация да си вземем мястото.

Ти си завършил Харвард?

Кирил: Така е да, 2007 година.

С каква специалност?

Кирил: Бизнес администрация.

Най ценният урок от родителите ти?

Кирил: За всичко, което правя основата да е стабилна. Те ми казваха, че има доста по-лесни пътища, но от високо се пада. Човек трябва да е стабилен в това, което прав. В случая, в нашия продукт науката ни е стабилността и я използвам всеки ден.

Това е прекрасен урок и ти наистина стъпваш на науката. Най-стабилното ако имаше филм за теб той как щеше да се казва?

Кирил: Малката българска фирма, която покори света.

От къде си?

Кирил: Роден съм в Пловдив, но моите родители са от София.

Искам да променя…

Кирил: Брандът България да се свързва с високо качествени продукти.

Като малък какъв искаше да станеш…

Кирил: Физик. Аз учех да стана ядрен физик, но попаднах на един невероятен професор по икономика, който ми промени мирогледа, че всъщност много от силите във физиката се намират и в икономиката просто заместваме молекулите с хора.

Другото важно е proviotic може да се намери и в България нали?

Кирил: Да, в 600 аптеки. Със сигурност, хората с най-големи възможности в Манхатън купуват нашия продукт, а тук е цената е съвсем различна от тази в Манхатън.

Да кажем, за да не сме и голословни, че продуктът е минал всички здравни инспекции в САЩ..

Кирил: FDA (food and drug administration)- звено, което проверява храни и добавки ни проверява продукта почти на всеки внос.

Кирил Петков, уникалният продукт proviotic, с който може би ще се промени историята на био добавките е на път да стане лекарство, доколкото разбирам…

Кирил: Това ни е следващата стъпка. Ние искаме да излезем от общото поле на хранителните добавки с точно лекарствени свойства, доказани в Европа и Харвард.

Благодаря! Успех ти желая!

 

Кирил: Благодаря за интервюто!