
Дарик радио, архив
Веселка Вуткова
Веселка Вуткова
Продължаваме да си говорим за Проект „40 до 40“. Дарик радио търси 40 успели млади лидери, които живеят в страната и променят средата. Преди да ви представим тези 40, ви представяме журито, което трябва да ги избере. Днес при нас е Веселка Вуткова - директор "Корпоративни комуникации" на VIVACOM и член на журито.
Здравейте, добре дошли! Имахте ли лична мотивация да участвате в това жури?
Веселка Вуткова: Здравейте! Лична мотивация имам, защото както Вие казахте, да открием успешни 40 млади хора, които да дават пример за това, как нещата могат да се случват по добър начин в България, да имаме положителни новини - по-добра лична мотивация от това не може да има никой. Важно е мисля, в нашето днешно общество, когато непрекъснато гледаме новини за катастрофи и убийства и това са 50-70% от новините, които гледаме във всички медии. Толкова е приятно да видиш, че тези хубави неща се случват и тези млади хора са сред нас. Колкото повече гласност даваме на тях, колкото повече ги представяме пред хората, те ще вярват, че възможности има. Смятам, че това е мотивацията за всеки един.
Вие управлявате доста хора и доста проекти. Ще ни разкажете как включвате младите хора в тях и затова беше интересно да кажете, Вие защо го правите. Защото тези хора ги е имало през годините, но оставаха невидими. Те са правили някакви хубави неща, но в медиите рядко ги показваме, рядко правехме кампании за тях.
Веселка Вуткова: Аз не мисля, че са оставали чак толкова невидими. В работата ми – корпоративни комуникации, корпоративни спонсорства, корпоративна социална отговорност и ние винаги търсим точно тези млади хора. Търсим добрите каузи, които променят нещо в обществото и които дават възможност на хората да се развиват. Тези каузи търсим. Не търсим еднодневните скандални неща, които предизвикват изведнъж еуфория у някого, че нещо по някакъв начин ще се появи в медиите и ще покаже, че нещо се случва. Търсихме точно тези положителни каузи и тези добри хора, които ги правят. Мисля, че с времето това във VIVACOM доста добре сме го развили – както в корпоративната социална отговорност, така и в чистите спонсорства. А също и в тази част, свързана със StartUp-ите, защото ние работим изключително много с предприемаческата общност.
Дайте пример? Звучи интересно.
Веселка Вуткова: Мисля, че България е една от най-напредналите страни на Балканския полуостров, що се отнася до това да подкрепя и да има млади StartUp компании, които да се развиват. Ние работим много със StartUp фондацията, чиито съосновател е Крис Георгиев. Организираме както конференции, така и StartUp уикенди, в които събираме изключително много млади хора. Те идват там, за да дадат своите предложения и своите идеи, как могат да създадат един стартиращ бизнес. От тези StartUp уикенди произлизат изключително много предложения, например за развитието на мобилни апликации, което е много близко до дейността, която ние извършваме в телекомуникациите. На мен лично това са ми любимите проекти, защото аз съм изкарала цялата си професионална кариера в телекомуникациите и особено с мобилни телефони. А в днешно време мобилните апликации правят живота ни изключително лесен. Сега ще разкажа с примери. Последната, която наградихме, беше в частта на конкурсния отбор Ideas на VIVACOM, е едно приложение – Spopal. Spopal е приложение, в което младите хора, интересуващи се и искащи да упражняват някакъв спорт, но нямат партньор - не могат да намерят партньор за тенис или да съберат отбор за футбол, могат да се включат в това приложение. Има запазени кортове, игрища и те могат да съберат такъв отбор, и да отидат да играят. В едно проучване вчера се каза, колко малко спортуват българите и мисля, че това приложение дава една много добра основа да нямаме извинение да не спортуваме и винаги да имаме партньор, с който да правим това. Това приложение развиха Михаил Илиев и Димитър Вълов, изключително млади, надъхани хора, които осъществяват идеи и сбъдват мечти.
Въпросът е, как да стигнат до вас? Вие как разбирате за тези млади, готини хора и как те могат да разберат, че вие имате нужда от тях?
Веселка Вуткова: Ние винаги се стремим да правим това по изключително лесен начин с организирането на тези StartUp уикенди и с тези StartUp конференции. Обявяваме конкурса, той е два пъти в годината – пролетен и есенен StartUp уикенд, който се провежда във Vivacom Art Hall и който се организира от StartUp фондацията на Крис. Така че всеки, който има желание, винаги може да се включи.
Вие имате ли фаворити сред номинациите или различните области?
Веселка Вуткова: Вече споменах за предприемачеството. Сега бих искала да спомена другите две теми, които на мен са ми изключително интересни и които ние, като компания, също сме припознали като каузи и инвестираме много в тях. Това са образованието и културата. Образованието, първо защото смятам, че е изключително важно да имаме качествено образование и подрастващите и завършващи в България хора, да остават тук и да не търсят своето поприще навън. Ще се спра на образованието в точните науки и образованието в сферата на историята и родолюбието. Точните науки, както знаете математиката, през годините сме били от водещите нации с нашите изключително надарени ученици, математици. Напоследък забелязваме, че когато децата отидат на училище, математиката не е любимият им предмет. Проследявайки защо, ние се свързахме с БАН и Съюза на математиците в България и открихме, че начинът на преподаване в училищата понякога е много остарял. Децата в днешното много технологично общество, много трудно разбират математиката и тя не им е интересна. Затова създадохме една изключително интересна платформа за интерактивен начин за изучаване на математиката, която се казва Vivacognita. Там децата могат, във всички възрастови групи, да открият математиката чрез компютър. Как можем да решим една задача чрез компютър откривайки решението, а не използвайки теоремите и всичко, което по принцип е толкова теоретично.
Как?
Веселка Вуткова: Лесно и приятно. Чрез Geogebra, която дава на децата възможност по интуитивен начин, чрез местене, например на мишката, да открият решението на една задача. Могат и да се състезават. Ние организираме редовно състезания, така че да ги приобщим. Има интерактивни, виртуални задачи, така че те да могат да влязат по всяко време и да открият това, което на тях им е интересно, да могат да го решат, да не е изключително трудно. И по този начин да припознаят математиката като един изключително интересен и полезен за всички ни предмет. Математиката е в основата на всичко. Не беше любимия ми предмет, когато учех, но сега трябва да призная, че ми е изключително интересно и решавам задачите с удоволствие. Редовно организираме състезания. Даже тази неделя ще имаме присъствено състезание на всички добре представили се ученици в онлайн състезанията, които сме провели досега. Те ще могат да покажат своите дарби на място и естествено за тях винаги има много поощрителни награди, за да имат желанието да влязат и да решават отново.
Аз знам за този проект с математиката, но има и друг – свързан с историята и опознаването на България. Разкажете за него.
Веселка Вуткова: Сдружение „Българска история“ – това е една фейсбук група, която е от двама изключително ентусиазирани младежи. Организирана е от Марио Мишев и Иван Кънев. Това, което те правят е достойно за адмирация и свалям шапка на ентусиазма, с който тези младежи са се захванали да популяризират българската история и по-скоро малките неща от нея. Не тези големите, които всички знаем. А тези, които са свързани с определени райони. История, свързана с определени местности така да я популяризират, че тя да стане достъпна, да я припознаем като народ, да се гордеем от това, че сме българи. Те редовно организират уроци и преподават на ученици по родолюбие. Обикалят училищата и изнасят лекции, снимат кратки видео филмчета за неща, които не знаем така, че те да могат да се асимилират добре от децата и от по-възрастните. Всеки ден, влизайки във фейсбук страницата, можете да научите нещо за нашата история, което не сте знаели и което да ви накара да се чувствате горди, че живеем в тази държава. Друго, което правят и което сега стартират, е една платформа – Viva History. Това е изцяло видео платформа, в която ще разказват с кратки видеоклипчета за емблематични моменти от историята на България и родолюбието, свързани с отделни категории. На 1-ви ноември те ще я представят и се надявам, историята и родолюбието, така както те го виждат, да стане част от нас.
Връщаме се към проекта „40 до 40“. Критерии, по които ще избирате?
Веселка Вуткова: Ще избирам млади хора, които имат идея, която е добра и развива обществото в положителен смисъл и които имат ентусиазма и борбеността да я доведат докрай. Човек трябва да е упорит и да е пример за младите, които все още не са постигнали този успех, да го припознаят и да видят, че нещата могат да се случват. Това са моите критерии.
40 на мен ми се струват много малко. Мислите ли, че има повече?
Веселка Вуткова: Затова ще имаме издание и догодина.
Това е добро обещание.