Функционална неграмотност и оскъден речников запас - засега необратим процес при учениците

Функционалната неграмотност на учениците се задълбочава и процесът е необратим. До това доведе нечетенето, децата занемариха въображението и фантазията си, а речниковият им запас е изключително оскъден.

Това каза в ефира на Дарик преподавателят по български език и литература Силвия Димитрова дни преди изпита от Националното външно оценяване след 7 клас, който е в понеделник.

В навечерието на изпита учителят даде ценни съвети на учениците, като коментира най-честите затруднения и грешки на седмокласниците.

Тя забелязва и друга тревожна тенденция, че много чести стават грешките, които са неосъзнати. Анализирайки трудността на много от учениците да четат с разбиране и да пишат позиции "със свои думи", когато настъпва ужас и парализа сред седмокласниците.

"Никой от нас не е застрахован да не допусне грешка на езика, но е хубаво, че ние я осъзнаваме. Докато за мен е странно, че "трикракия олимпийски шампион" е победил. И аз питам дали този "трикрак" шампион няма повече предимства спрямо другите бегачи. Това, че не се осъзнава за мен е тревогата - да си служиш с думи, чийто смисъл не разбираш", даде пример преподавателят. 

Силвия Димитрова коментира как се е отразила карантината заради коронавируса и дистанционното обучение на подготовката на седмокласниците и на зрелостниците.

Тя пожела на учениците да постигнат успех, за който мечтая и по никакъв начин да не мислят, че този изпит е съдбовен, катастрофален и тежък. Доброто учебно заведение е нещо важно, но нека да няма това напрежение, този страх и ужас, защото всеки намира своя път в живота, каза преподавателят с дългогодишен опит.

"В този изпит изпитвате сами си - тръгнете ведри, усмихнати и радостни, за да докажете, че сте научили нещо!", обърна се тя към седмокласниците.

Чуйте още в разговора по темата със Силвия Димитрова в предаването на Дарик "Реактивно".