Иванов: Уеб платформа, финансирана от държавата за реклама на БГ туризма

Иван Иванов предлага България да вземе пример от Каталуния за да подпомогне един от най-важните сектори - туризма 

Слаб сезон 2019, след като Турция, Египет и Гърция си върнаха пазарите – тъжна туристическа картина, на фона на добрата база и природни условия в България.  Анализаторите си говорят, данъците и категоризациите се увеличават,  бизнесът отчаяно се надява все още да работи народната мъдрост „ден година храни“. Моделът обаче не работи. Показва го статистиката.

Това коментира в рубриката „Твоят глас по Дарик – Иван Иванов. Той от години работи успешно в търговията по Черноморието и въпреки, че е не експерт по туризма, е убеден като гражданин и консуматор на туристическите услуги, че изводите от слабото лято, трябва да доведат до промени. Те, по думите му, трябва да започнат от тези, на които граждани и малък и среден бизнес плаща – държавни и местни власти.

„През 2016 и 2017 се случиха събития, които по повлияха положително на туризма ни. Неуспешният военен преврат в Турция, сваленият руски самолет от турското правителство, терористичните атаки в Египет и Тунис, всичко това доведе до бум на посещения в страната. Но въпреки базата и природата не успяхме да задържим туристите и да ги накараме да дойдат у нас повторно“, каза Иванов.

Според него основните причини са, ниско квалифициран персонал и лошо обслужване от една страна и все по-тежките мерки, които налагат инспекциите.  „Бизнесът трудно издържа на непрекъснатите проверки, глоби, увеличаващите се изисквания и санкции. Те са почти еднакви за големите, малките и средни фирми. Чудя се от всички тези, влезли в хазната пари от туризма, каква част държавата и общините връщат на този бизнес? Какви условия подобряват за развитието на сектора?“, коментира още Иванов.

Той даде за пример Каталуния, която след кризата успя да достигне рекордни за света приходи от туризъм . „Но обърнете внимание, местната власт е вложила огромен ресурс за реклама, предимно в уеб платформи за настаняване. „Чудя се, ние в България, къде и как очакваме помощ от държавата и общините. Оптимист съм и вярвам, че решението е в друга поговорка  „Помогни си сам, за да ти помогне и Бог“, категоричен е Иванов. 

И сподели своите решения и стъпки за рестартиране туризма в България.

„Създаване на подготвени и добре платени кадри, за повишаване на нивото на обслужване. На хотели и ресторанти несъмнено са нужни добрите мениджъри.  Това обаче може да се случи, ако образование, министерството на Туризма, туристическите асоциации и общините, работят заедно. Не министерството на Образованието да казва, че няма нужда от кадри в туризма и всяка година да съкращават приема в Колежа по Туризъм“, твърди Иванов.

На второ място - да използваме и презентираме пред света, възможностите на България. „Имаме база, страхотни плажове съчетани с планини, имаме уникален продукт, все пак в България е с една от трите най-добри почви в света. Държавата погрижи ли се българските домати, мед, вино, сирена и т.н. да бъдат достойно представени на международни изложения?! Общините трябва активно да се включат в популяризирането на своите курорти /примерът с Каталуния/. На трето място стои нашият личен избор – да дадем шанс на българското. В това се изразява голяма част от патриотизма – да вложиш парите си, времето си и дори почивката си в родината“, счита Иванов. 

Той вярва, че страната ни има всички условия за силен и конкурентен туризъм, но за да се случи това, трябва да първо да посеем, за да може после да жънем.